DOSBox - a x86 emulator with DOS

Dieses Thema im Forum "Gamer Support" wurde erstellt von Wildkatz, 8. Oktober 2007 .

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  1. 8. Oktober 2007
    Zuletzt von einem Moderator bearbeitet: 14. April 2017
    DOSBox - a x86 emulator with DOS

    Bild
    {img-src: http://dosbox.sourceforge.net/site_images/upper_logo.png}

    DOSBox ist eine Emulationssoftware die vor allem für ältere Spiele die damals nur unter DOS (MS-Dos) lauffähig waren entwickelt wurde und die heute auf Windows XP Systemen nicht mehr funktionieren.

    Die aktuelle Version ist derzeit die 0.72 und die kann man unter DOSBox Download herunterladen

    Die aktuelle DOSBox FaQ findet man unter DOSBox FaQ (Englisch)

    Damit ihr DOSBox auf Deutsch genießen könnt, benötigt ihr das Sprachfile das unter Deutsches Sprachfile zu finden ist. Um nun in den Genuss eurer Sprache zu kommen müsst ihr das Archiv einfach in den DOSBox-Ordner entpacken (natürlich DOSBox vorher installieren). Dann müsst ihr nur noch folgendes tun:

    » Die 'dosbox.conf' richtig einstellen «

    Öffnet im DOSBox Verzeichnis die 'dosbox.conf' mit dem Editor. Am besten stellt ihr sie wie meine ein, damit laufen die meisten Spiele sehr gut, ruckelfrei und ohne Probleme:

    Code:
    # This is the configurationfile for DOSBox 0.72.
    # Lines starting with a # are commentlines.
    # They are used to (briefly) document the effect of each option.
    
    [sdl]
    # fullscreen -- Start dosbox directly in fullscreen.
    # fulldouble -- Use double buffering in fullscreen.
    # fullresolution -- What resolution to use for fullscreen: original or fixed size (e.g. 1024x768).
    # windowresolution -- Scale the window to this size IF the output device supports hardware scaling.
    # output -- What to use for output: surface,overlay,opengl,openglnb,ddraw.
    # autolock -- Mouse will automatically lock, if you click on the screen.
    # sensitiviy -- Mouse sensitivity.
    # waitonerror -- Wait before closing the console if dosbox has an error.
    # priority -- Priority levels for dosbox: lowest,lower,normal,higher,highest,pause (when not focussed).
    # Second entry behind the comma is for when dosbox is not focused/minimized.
    # mapperfile -- File used to load/save the key/event mappings from.
    # usescancodes -- Avoid usage of symkeys, might not work on all operating systems.
    
    fullscreen=true [B]* wenn ihr false einstellt wird DOSBox im Fenstermodus gestartet *[/B]
    fulldouble=false
    fullresolution=1280x1024 [B]* hier stellt ihr natürlich eure Auflösung ein *[/B]
    windowresolution=original
    output=overlay
    autolock=true
    sensitivity=100
    waitonerror=true
    priority=higher,normal
    mapperfile=mapper.txt
    usescancodes=true
    
    [dosbox]
    # language -- Select another language file.
    # memsize -- Amount of memory DOSBox has in megabytes.
    # machine -- The type of machine tries to emulate:hercules,cga,tandy,pcjr,vga.
    # captures -- Directory where things like wave,midi,screenshot get captured.
    
    language=deutsch.lng [B]* damit DOSBox weiß das es in Deutsch starten soll *[/B]
    machine=vga
    captures=capture
    memsize=128 * 64 MB Arbeitsspeicher könnten auch reichen, normal steht hier 32, probierts aus *
    
    [render]
    # frameskip -- How many frames DOSBox skips before drawing one.
    # aspect -- Do aspect correction, if your output method doesn't support scaling this can slow things down!.
    # scaler -- Scaler used to enlarge/enhance low resolution modes.
    # Supported are none,normal2x,normal3x,advmame2x,advmame3x,hq2x,hq3x,
    # 2xsai,super2xsai,supereagle,advinterp2x,advinterp3x,
    # tv2x,tv3x,rgb2x,rgb3x,scan2x,scan3x.
    # If forced is appended (like scaler=hq2x forced), the scaler will be used
    # even if the result might not be desired.
    
    frameskip=0
    aspect=false
    scaler=hq3x [B]* hier könnt ihr die Grafik leicht verbessern damit es nicht verpixelt aussieht. Ich finde 'hq3x' recht gut *[/B]
    
    [cpu]
    # core -- CPU Core used in emulation: normal,simple,dynamic,auto.
    # auto switches from normal to dynamic if appropriate.
    # cycles -- Amount of instructions DOSBox tries to emulate each millisecond.
    # Setting this value too high results in sound dropouts and lags.
    # You can also let DOSBox guess the correct value by setting it to max.
    # The default setting (auto) switches to max if appropriate.
    # cycleup -- Amount of cycles to increase/decrease with keycombo.
    # cycledown Setting it lower than 100 will be a percentage.
    
    core=auto [B]* unbedingt auf 'auto' stellen/lassen *[/B]
    cycles=max [B]* auch hier auf 'max' stellen/lassen *[/B]
    cycleup=500
    cycledown=20
    
    [mixer]
    # nosound -- Enable silent mode, sound is still emulated though.
    # rate -- Mixer sample rate, setting any devices higher than this will
    # probably lower their sound quality.
    # blocksize -- Mixer block size, larger blocks might help sound stuttering
    # but sound will also be more lagged.
    # prebuffer -- How many milliseconds of data to keep on top of the blocksize.
    
    nosound=false
    rate=44100
    blocksize=2048
    prebuffer=10
    
    [midi]
    # mpu401 -- Type of MPU-401 to emulate: none, uart or intelligent.
    # device -- Device that will receive the MIDI data from MPU-401.
    # This can be default,alsa,oss,win32,coreaudio,none.
    # config -- Special configuration options for the device. In Windows put
    # the id of the device you want to use. See README for details.
    
    mpu401=intelligent
    device=default
    config=
    
    [sblaster]
    # sbtype -- Type of sblaster to emulate:none,sb1,sb2,sbpro1,sbpro2,sb16.
    # sbbase,irq,dma,hdma -- The IO/IRQ/DMA/High DMA address of the soundblaster.
    # mixer -- Allow the soundblaster mixer to modify the DOSBox mixer.
    # oplmode -- Type of OPL emulation: auto,cms,opl2,dualopl2,opl3.
    # On auto the mode is determined by sblaster type.
    # All OPL modes are 'Adlib', except for CMS.
    # oplrate -- Sample rate of OPL music emulation.
    
    sbtype=sb16
    sbbase=220
    irq=7
    dma=1
    hdma=5
    mixer=true
    oplmode=auto
    oplrate=44100
    
    [gus]
    # gus -- Enable the Gravis Ultrasound emulation.
    # gusbase,irq1,irq2,dma1,dma2 -- The IO/IRQ/DMA addresses of the 
    # Gravis Ultrasound. (Same IRQ's and DMA's are OK.)
    # gusrate -- Sample rate of Ultrasound emulation.
    # ultradir -- Path to Ultrasound directory. In this directory
    # there should be a MIDI directory that contains
    # the patch files for GUS playback. Patch sets used
    # with Timidity should work fine.
    
    gus=true
    gusrate=44100
    gusbase=240
    irq1=5
    irq2=5
    dma1=3
    dma2=3
    ultradir=C:\ULTRASND
    
    [speaker]
    # pcspeaker -- Enable PC-Speaker emulation.
    # pcrate -- Sample rate of the PC-Speaker sound generation.
    # tandy -- Enable Tandy Sound System emulation (off,on,auto).
    # For auto Tandysound emulation is present only if machine is set to tandy.
    # tandyrate -- Sample rate of the Tandy 3-Voice generation.
    # disney -- Enable Disney Sound Source emulation. Covox Voice Master and Speech Thing compatible.
    
    pcspeaker=true
    pcrate=22050
    tandy=auto
    tandyrate=22050
    disney=true
    
    [joystick]
    # joysticktype -- Type of joystick to emulate: auto (default), none,
    # 2axis (supports two joysticks,
    # 4axis (supports one joystick, first joystick used),
    # 4axis_2 (supports one joystick, second joystick used),
    # fcs (Thrustmaster), ch (CH Flightstick).
    # none disables joystick emulation.
    # auto chooses emulation depending on real joystick(s).
    # timed -- enable timed intervals for axis. (false is old style behaviour).
    # autofire -- continuously fires as long as you keep the button pressed.
    # swap34 -- swap the 3rd and the 4th axis. can be useful for certain joysticks.
    # buttonwrap -- enable button wrapping at the number of emulated buttons.
    
    joysticktype=auto
    timed=true
    autofire=false
    swap34=false
    buttonwrap=true
    
    [serial]
    # serial1-4 -- set type of device connected to com port.
    # Can be disabled, dummy, modem, nullmodem, directserial.
    # Additional parameters must be in the same line in the form of
    # parameter:value. Parameter for all types is irq.
    # for directserial: realport (required), rxdelay (optional).
    # for modem: listenport (optional).
    # for nullmodem: server, rxdelay, txdelay, telnet, usedtr,
    # transparent, port, inhsocket (all optional).
    # Example: serial1=modem listenport:5000
    
    serial1=dummy
    serial2=dummy
    serial3=disabled
    serial4=disabled
    
    [dos]
    # xms -- Enable XMS support.
    # ems -- Enable EMS support.
    # umb -- Enable UMB support.
    # keyboardlayout -- Language code of the keyboard layout (or none).
    
    xms=true
    ems=true
    umb=true
    keyboardlayout=none
    
    [ipx]
    # ipx -- Enable ipx over UDP/IP emulation.
    
    ipx=false
    
    [COLOR="Red"][B][autoexec]
    # Lines in this section will be run at startup.
    keyb gr
    mount C C:\[/B][/COLOR]
    
    Die Zeilen in der Autoexec sind wichtig. Somit müsst ihr nicht immer nach dem DOSBox start den Befehl eingeben damit die Software das Tastaturlayout auf Deutsch umstellt. mount C C:\ könnt ihr weglassen wenn ihr nicht wollt das DOSBox euer Laufwerk C: als Festplatte mountet sozusagen. Mehr über das 'Mounten mit DOSBox' findet ihr heraus wenn ihr DOSBox startet und den Informationen folgt, oder z.b. INTRO eintippt.

    So - hoffentlich kommen jetzt mehrere Leute mit DOSBox klar und wissen nun wie sie ihre alten Games die auf XP Zicken machen wieder genießen können!
     
  2. 22. Oktober 2007
    AW: DOSBox - a x86 emulator with DOS

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